Рубрики
МЕНЮ
Таисия Ерохина
Ціни на нафту злетіли до найбільш високого рівня приблизно за 13 місяців. "Коментарі" дізналися в експертів, з чим це пов'язано і як може відобразитися на Україні.
Нафта. Фото з відкритих джерел
Гендиректор ТД "SunOil" (мережа АЗС), експерт ринку нафтопродуктів Леонід Косянчук зізнався, що динаміка нафтових ф'ючерсів його не хвилює. Адже ми не імпортуємо нафту в тій кількості, яка могла би вплинути на роздрібні ціни в Україні. Зате хвилюють експерта європейські ціни на нафтопродукти.
"Саме вони і є визначальним фактором ціноутворення для роздробу. Ну, і ще, як відомо — курс НБУ. Ціни на ф'ючерси злетіли, як мені здається, на фоні позитивних очікуваннях від вакцинації і можливого виходу з режиму локдаунів і карантинних обмежень. Є надія, що світова економіка вийде з кризи, — пояснює експерт. — Серед причин подорожчання нафтових ф'ючерсів також: напруга на Близькому Сході, скорочення видобутку через коронавірус і погодні умови, проблеми зі сланцевої нафтою".
Ціни ж на нафтопродукти в цьому році, за словами Леоніда Косянчука, "зламали" всі стереотипи.
"Чекали зниження цін у період мінімального споживання (грудень-січень-лютий), а насправді з середини листопада до 15 лютого ціна бензину і ДТ значно підвищилася. Тим самим були створені економічні передумови до подорожчання моторних палив у роздробі більш, ніж на 4 грн / л. Саме цей фактор і змусив підвищувати ціни в роздробі, — пояснює експерт. Поки що, з моменту підвищення цін, фактичне подорожчання склало 2,56 грн / л і 2,65 грн / л, відповідно на бензин і ДТ. Причини, напевно, ті ж: позитивні очікування. До речі, на початку квітня минулого року ціна бензину на європейському ринку впала до 142 дол / тн. Зараз же сьогодні вартість А-95 в Європі вже — 571 дол / тн (165 дол / тн з середини листопада) а дизеля — 521 дол / тн (182 дол / тн за той же період). Тож про стабілізацію цін поки говорити рано: найближчим часом зростання продовжиться".
Володимир Омельченко, директор енергетичних програм Центру Разумкова, пояснює дивні речі зростання цін на нафту (йде ж світове падіння ВВП в зв'язку з корона-кризою, тобто — і попит на нафту падає, а ціни ростуть) низкою факторів.
"По-перше, ринок сильно залежить від країн ОПЕК. Це картель, який може регулювати ринок введенням квот. Так і відбувається. Другий фактор — спекулятивні операції на ринку нафти і нафтопродуктів. Реальної нафти на біржових торгах до 10%, решта це так звана "паперова нафта". Тобто, нафта, яка ніколи не добувалася і не продавалася реально. По суті — фінансовий інструмент. Ну, а третій фактор — серйозний вплив могла завдати холодна зима. Морози збільшили попит на паливо", — зазначає Володимир Омельченко.
За його словами, вся ця ситуація безпосередньо відображається і на Україні. Адже 80% нафтопродуктів у нас — це імпорт.
"А раз так, то звичайно, що збільшення цін на нафту збільшує і вартість нафтопродуктів, які поставляються в Україну, — говорить Володимир Омельченко. — Важливо, щоб наш уряд і Антимонопольний комітет стежили, щоб ціни не росли більше ніж, обгрунтовано. Щоби не було антиконкурентних дій з боку учасників ринку".
Нагадаємо, експерт спрогнозував, як можуть змінитися ціни на АЗС України найближчим часом.
Новини