Головна Новини Бізнес економіка Українці сплачуватимуть податки по-новому: плюси та мінуси Національної стратегії доходів
commentss НОВИНИ Всі новини

Українці сплачуватимуть податки по-новому: плюси та мінуси Національної стратегії доходів

Національна стратегія доходів має стати ключовим елементом зміцнення економіки та фінансової системи в Україні

8 січня 2024, 19:27
Поділіться публікацією:

Національна стратегія доходів (НСД), яку Кабінет міністрів України ухвалив наприкінці 2023 року, заклавши до неї звуження прав "спрощенців", серйозну зміну правил податкової політики, а також гармонізацію законодавства з податку на додану вартість з директивами Євросоюзу викликала у фінансово-економічному, підприємницькому прошарку українського суспільства серйозні дебати. Не менше, ніж у суспільстві загалом мобілізаційний законопроєкт, внесений до парламенту тим самим Кабміном. Портал "Коментарі" продовжує збирати експертні думки щодо НСД та її можливого впливу на майбутнє України.

Українці сплачуватимуть податки по-новому: плюси та мінуси Національної стратегії доходів

Податки Фото: з відкритих джерел

Українська "спрощенка" – наша єдина перевага

Представник Економічної експертної платформи Олег Гетьман вважає, що Нацстратегія доходів, затверджена Кабміном, містить багато позитивних пунктів. Але є в ній, за його словами, і низка значних негативних моментів.

"Хороша новина, що ця стратегія аж до 2030 року. І що зазвичай стратегії у нас виконуються на 30-40%. І ми, аналітичні центри, сподіваємося, що найжахливіших пунктів не буде виконано", – зазначає експерт.

Він наголошує, що серед таких пунктів:

– зміни у спрощеній системі оподаткування (пропонується польська "спрощенка" (набагато гірша, ніж та, що діє зараз в Україні) — з підвищенням ставок, зобов'язанням користуватися РРО вести облік походження товарів;

— надавати податківцям більше повноважень (у тому числі доступ до банківської таємниці);

– запровадження прогресивної ставки з податків на доходи фізичних осіб – ПДФО (суть у тому, що одна чи дві вищі ставки застосовуватимуться до тієї частини доходу особи, яка перевищуватиме визначений встановлений законом рівень – вона поки що не визначена).

"Основна маса економістів, профільних аналітиків у нашій країні вважає за неприпустиме запроваджувати додаткові жорсткі європейські методи, доки якість наших державних інституцій не буде хоча б на рівні Польщі чи інших не найбільш економічно потужних країн ЄС. Зараз між нами – прірва. Якщо за якісних – європейських – інституцій додатковий контроль покращує оподаткування, то для такої корупційної країни як у нас, з неякісними інституціями, подібні зміни – додаткова корупція та тінізація", – пояснює Олег Гетьман.

Слід розуміти, продовжує він, що українська спрощенка – це, по суті, наша єдина перевага, яка тримає вітчизняних підприємців в Україні.

"У нас фактично немає ані верховенства права, ані якісної судової системи, ані захисту прав власності, ані дешевих кредитів, ані якісних держпослуг. Якщо на цьому фоні вдарити ще й по нашій "спрощенці" – нічим добрим це не скінчиться. Те саме стосується такого негативного пункту, як відкриття банківської таємниці. Не можна цього робити, а тим більше надавати доступ до такої таємниці податкової служби – нашого найбільш корумпованого органу. Спочатку слід створити в Україні інституції європейського зразка, а потім запроваджувати жорсткі норми та правила, які розширюють можливість правоохоронних та перевіряючих органів. Усі вищезгадані недоліки треба прибирати, залишивши у стратегії такі позитивні речі як поліпшення якості податкової та митної служб (із встановленням для них ключових показників ефективності – KPI), обмін інформацією нашої митниці з іншими країнами, передача адміністрування податковими та митними базами даних незалежному Дата-центру", – констатує експерт.

Основні ідеї, закладені в НСД, правильні

Глава Асоціації власників малого та середнього бізнесу Руслан Соболь міркує так:

"Ідея з НСД, в принципі, правильна. Вона навіть запізнилася. У нас податки значно менші, ніж у середньому в Європі. Це правда. І наша податкова система недосконала – це також правда. Багаті у нас, як правило, не платять стільки, скільки слід, у держскарбницю. Тому що використовують різні лазівки у законодавстві. Ще й набирають кредити від держави, користуючись доступом до фінансового сектору, кумівством і так далі... А звичайні люди платять. І нерідко більше, ніж дозволяють їхні прибутки".

Тож, зазначає експерт, є запит на справедливість. І є необхідність реформування у світлі нашої євроінтеграції.

"Але постає найважливіше питання. Хто контролюватиме втілення НСД у життя? Податкова в тому вигляді, як вона є, провалить будь-яку стратегію, – упевнений Руслан Соболь. – Тож починати треба, за великим рахунком, із побудови не просто нової податкової, а й – у принципі нової України, яка базуватиметься на засадах справедливості. На реальному рівні всіх перед законом. Із абсолютно новими інституціями".

А так – навіть найвідкритішу, найзрозумілішу, найгеніальнішу систему оподаткування нинішні неефективні українські органи влади, контролю тощо просто поховають, пояснює експерт.

Він резюмує:

"Основні ідеї, закладені в НСД, правильні. Але не видно руху у бік створення дієвого органу, який зумів би ці ідеї ефективно втілити у життя".

Читайте також на порталі "Коментарі" — Кабмін пропонує нову Нацстратегію доходів: що привертає увагу і чи варто переживати.




Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Новини