Рубрики
МЕНЮ
Елена Волкова
Щорічно в останню неділю липня (26-го в цей раз) працівники торгівлі України відзначають своє професійне свято – День працівників торгівлі. Як карантин, введений через корона-кризу, позначився на сфері торгівлі, хто виграв і які ноу-хау додалися — на ці та багато інших питань в ексклюзиві "Коментарів" відповіли експерти.
Доктор економічних наук, професор, заслужений економіст України, народний депутат V-VI скликань Олексій Плотніков говорить, що пандемія коронавірусу та карантинні заходи серйозно вдарили по торгівлі, насамперед, роздрібній.
"Громадяни стали купувати менше, адже грошей стало менше. Впала купівельна спроможність, – підкреслює експерт. – Також в епоху карантину, особливо на початковому етапі, дещо змінилися уподобання. Ми пам'ятаємо, як люди розхапували досить специфічний товар – туалетний папір, гречку".
Життя за новими правилами відбилося і на принципі упакування товару, звертає увагу Олексій Плотніков. Як і взагалі на правилах торгівлі.
"Ті ж хлібобулочні вироби тепер обов'язково повинні бути упаковані в окремі кульки, – говорить експерт. – І це стосується практично всіх продовольчих товарів, які раніше просто лежали на полицях. На касах з'явилися захисні екрани, касири – в масках і рукавичках. Безумовно, зміни є. І серйозні".
Що стосується гуртової торгівлі, у великих масштабах, то змінилися міждержавні потоки.
"Хтось не здійснював (і не здійснює, у деяких країнах) вантажоперевезення. Не літали літаки, – зазначає Олексій Плотніков. – Йде переорієнтація на інші ринки. Точно не буде такою, як раніше, торгівля з Китаєм. Багато хто буде шукати партнерів в інших регіонах. Так що пандемія досить серйозно позначилася на сфері торгівлі. Вона змінила і поточну ситуацію, і стратегічну – товарні потоки між державами на світових ринках".
Голова Національної Ради економічного розвитку та Української асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко вважає очевидною тенденцією те, що торгівля йде в онлайн.
"Через те, що товар на полицях дорожчий, ніж в інтернет-магазині, а його придбання пов'язано з певними труднощами, покупці та бізнес переходять в інтернет. Все і так йшло в онлайн, але у зв'язку з карантином стрибок особливо сильний. Відкат буде, але невеликий і не тривалий", – підкреслює експерт.
Також Олексій Дорошенко звертає увагу, що акції фармацевтичних компаній у всьому світі дорожчають. Люди не заощаджують на здоров'я, на життя.
"Деякі продовольчі товари пішли в плюс. Особливо на тлі припущення про дефіцит продовольства у світі, – продовжує експерт. – Були стрибки цін, у тому числі на зернові. А ось той же цукор, більша частина якого використовується в мережах швидкого харчування (які були закриті через карантин і зараз відкриті не скрізь), не мав попиту, а тому подешевшав".
Враховуючи, що кількість хворих не зменшується, попри літо, у виграші деякі представники торгівлі, упевнений Олексій Дорошенко. Насамперед у плюсі – власники сервісів інтернет-торгівлі.
Виконавчий директор Союзу споживачів України Максим Несміянов акцентує увагу на масовому падінні продажів у зв'язку з коронавірусом і карантинними заходами. І на масових же проблемах не тільки представників торгівлі, але і споживачів.
"Весь бізнес відчув проблеми. В залежності від сегмента ринку падіння – на 30%. Особливо постраждали туризм, перевезення, представники сфери послуг, – відзначає експерт. – Але удар прийшовся і споживачам. Планові перевірки не проводять з березня, ніхто бізнес не контролює. Він розслабився, займається самодіяльністю. У підсумку ми виявляємо прострочені вогнегасники, інші порушення".
За словами Максима Несміянова, біда і в тому, що Госпотребслужба зосередилася в основному на перевірках карантинних норм (аж до кількості спирту в антисептиках). Тоді як іншими напрямами своєї діяльності не приділяє уваги. І це відбивається на споживачах. Так само, як рішення нардепів визнати те, що відбувається зараз форс-мажором, через що люди, які заплатили за путівки, але позбавлені можливості ними скористатися, не можуть отримати назад свої гроші. Путівки переносять на 2021 рік. Але ніхто не дає гарантії, що тоді вони "спрацюють".
"Також спостерігається скорочення штатів, у тому числі в магазинах, – каже експерт. – Після піку продажів в березні-квітні, спостерігається постійний спад торгівлі. А поки білий бізнес страждає через рекомендації МОЗ, чорний почав процвітати – без масок, антисептиків і т. д. Можна сказати, що український бізнес розділився на два: той, що в Києві (і де жорстко дотримуються всі приписи), і що за Києвом... Під час перевірок в Одесі, Херсоні, Миколаєві, Запоріжжі ми бачимо масову торгівлю без масок та інших захисних засобів".
На тлі карантину та виходу бізнесу зі споживачами в онлайн активізувалися кібершахраї.
"Вони роблять підроблені сайти комісійних магазинів, відомих торгових мереж, – розповідає Максим Несміянов. – Заманюють споживачів "супердешевою пропозицією". І крадуть або перекладені ним гроші, або взагалі всі кошти, які є на вашій картці, якщо отримують доступ до неї".
Нагадаємо, Міністерство економіки України повідомило про падіння економіки в країні за період з січня по квітень 2020 року через поширення пандемії коронавірусу Covid-19 на 5%.
Новини