Головна Новини Бізнес економіка Зовнішня торгівля в Україні: поточна динаміка та прогнози
commentss НОВИНИ Всі новини

Зовнішня торгівля в Україні: поточна динаміка та прогнози

Як змінилися показники зовнішньої торгівлі в першому півріччі й що прогнозують економісти для України

7 червня 2022, 16:10
Поділіться публікацією:

Зовнішня торгівля в Україні: поточна динаміка та прогнози

Фото ілюстративне / Pixabay

Держстат надав звіти щодо обсягів зовнішньої торгівлі товарами в регіонах за перше півріччя 2022 року. Експерти проаналізували, як змінилися макроекономічні показники з початком повномасштабної війни та як це вплине на економіку нашої держави надалі.

Максим Орищак, аналітик компанії "Центр біржових технологій" (ЦБТ) говорить, що з огляду на цифри Держстату, можна зробити висновки про те, що падають темпи зростання експорту та прискорюється падіння імпорту країни.

За його словами, дефіцит торговельного балансу в Україні зріс до 900 USD млн. (0.9 млрд. USD) у березні 2022 року. При цьому історично максимальний профіцит досягав 688 USD млн, а дефіцит -2365 USD млн.

"Якщо розбирати причини динаміки сальдо торговельного балансу, то ми бачимо, що український експорт скоротився через чорні та кольорові метали, продовольчі товари, зокрема зернову культуру, олію, жири й продукцію харчової промисловості. Також ми менше експортуємо продукцію хімічної промисловості та машинобудування. Серед імпорту товарів ми стали менше отримувати деревину та виробів з неї, чорні та кольорові метали, продукцію машинобудування та хімічної промисловості", — пояснює експерт.

Крім того, Максим Орищак підкреслює, що в Україні очікування падіння імпорту сягнули критичної точки. Наша держава через війну та окупацію частини територій росіянами, руйнування частини заводів й підприємств та падіння попиту серед населення імпортуватиме менше енергетичних товарів.

Як приклад експерт наводить завод "Азовсталь", що становив 0,6% ВВП України, або 3,8% експорту товарів, наразі ж він розбомблений та знищений, а вцілілий прокат вивозять росіяни з порту Маріуполя. Третьою причиною падіння імпорту енергоносіїв аналітик вважає високі ціни на енергетичні товари. Наприклад, на 6 червня, вартість бареля нафти тримається вище за 120 доларів США за барель. Тож аналітик припускає, що населення намагатиметься переходити на альтернативні джерела заправки автомобілів (газ, замість бензину), та опалення своїх приватних будинків (дров'яні печі, наприклад, замість газових на опалювальний сезон).

Фінансово-економічний оглядач Богдан Слуцький говорить, що протягом березня-квітня експорт товарів зменшився удвічі. Водночас імпорт товарів збільшився майже по всіх категоріях товарів: легкові автомобілі — у 10 разів, мобільні телефони — 2 рази, пральні машини — майже в 4 рази.

Зростання обсягів імпорту, на думку оглядача, це результат лібералізації оподаткування імпортних товарів. Наразі ж бачимо збільшення імпорту продовольчих товарів, виробництво яких скоротилося з початку повномасштабної війни (у тому числі сіль) та стримування імпорту  енергоносіїв через заблоковані морські порти та інші логістичні проблеми, у тому числі на західному кордоні.

"Проте, варто відзначити, що поступове вирішення проблем із транспортуванням нафтопродуктів сприяло поступовому відновленню їх закупівлі. Тим часом немає можливості відновити у достатньому обсязі експорт товарів, адже є логістичні проблеми та значні руйнування виробничих потужностей. За даними Національного банку, у квітні порівняно з березнем незначно збільшився експорт продовольчих товарів за рахунок олії та м'яса. Натомість експорт залізних руд та чорних металів продовжує знижуватися через руйнування виробничих потужностей та проблем з логістикою. Також значно знизився експорт зернових (більш ніж на 30%). Проте навіть вихід на потенційні транспортні потужності ймовірно не забезпечить довоєнних обсягів експорту зерна. Можна констатувати, що в квітні сальдо торгівлі товарами було дефіцитним, проте був профіцит поточного рахунку, у тому числі за рахунок міжнародної фінансової допомоги у вигляді грантів та кредитних коштів", — говорить Богдан Слуцький.

Надалі експерт прогнозує приблизно такий же обсяг імпорту, хоча є велика проблема з логістикою доставки відповідної продукції, яку Україна не може виробляти наразі. Експорт наростити без змін у безпековому плані та без вирішення логістичних проблем буде не можливо.

Як писав портал, в ЄС відреагували на накази Путіна щодо паспортизації українців.

Також ми писали, що український прем'єр закликав міжнародні компанії повернутись.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: https://comments.ua/ua

Новини