В "Нафтогазі" повідомляють, що школи, дитячі садки, лікарні зможуть купити газ по 13,7 грн / куб. м (без ПДВ і транспортування). Але контракт потрібно укласти якомога швидше і на 15 місяців (до кінця 2022 року).
Опалювальний сезон в Україні: проблеми та способи їхнього вирішення - фото з відкритих джерел
Влада продовжує переконувати , що газу в українських сховищах достатньо для потреб населення і соціальної галузі в опалювальному сезоні.
З чим ми підходимо до опалювального сезону? Що потрібно якомога швидше виправити? На ці запитання виданню "Коментарі" відповіли експерти.
Ситуація, яка склалася на ринку газу України, вказує на законодавчі проблеми
Директор з інтегрованих комунікацій НАК "Нафтогаз України" Максим Білявський запевняє, що Україна наближається до початку опалювального сезону з обсягами газу в підземних сховищах газу (ПСГ), достатніми для стабільного проходження зими.
"Станом на 1 жовтня 2021, Оператор газосховищ України вже накопичив у ПСГ 18,7 млрд куб. м газу. Для порівняння, середній рівень наповнення газосховищ на початку опалювальних сезонів з 2011 по 2019 роки досягав 17,9 млрд куб. м, а мінімальний опускався до 14,5 млрд кубометрів в 2016-м. Тривалість періоду закачування в жовтні буде залежати від погодних умов і температури повітря в Україні", — зазначає Максим Білявський.
За його словами, "Нафтогаз" пропонує ринкові продукти, які включають постійну середньострокову ринкову ціну і надійне постачання. Тому вони повинні бути комфортними для бюджетних і релігійних організацій (їх в Україні більше 7500).
"На жаль, ситуація, яка склалася на ринку газу України, вказує на законодавчі проблеми. Тому ми найближчим часом передамо свої пропозиції уряду і Верховній Раді, — каже Максим Білявський. — Ми також проводимо вдосконалення процесів обслуговування для своєчасної та якісної обробки звернень від нових контрагентів".
Головне зараз — визначитися, що робити з промисловістю, де є багато галузей з істотною часткою газу у виробництві
Гендиректор ТОВ "Нафтогазбудінформатика", голова експертної ради з питань газової промисловості та ринку природного газу Леонід Уніговський зазначає:
"Те, що з'явилася пропозиція на 13,7 грн / куб. м без транспорту і ПДВ — хоч якийсь вимушений, але більш-менш здоровий підхід до забезпечення газом бюджетної галузі. Звичайно, це виключає конкуренцію. Про жодні торги на Прозорро мови бути не може. Як я розумію, з того, що було опубліковано, мова про прямі договори з "Нафтогазом". Але це все-таки не 30-35 грн / куб. м. Так що якийсь вихід це дає — на час".
Питання в тому, акцентує експерт, що робити в перспективі. На його думку, ця газова криза показала, що цільова газова модель європейського ринку повинна бути модифікована. Зокрема, частка довгострокових контрактів повинна бути більше.
"Саме такі контракти дають менші коливання цін і велику прогнозованість, — пояснює Леонід Уніговський. — 27 жовтня на 7-му Українському газовому форумі в Києві, мабуть, про це також говоритимуть. І підхід до європейської газової моделі, думаю, буде видозмінений".
Аналізуючи поточні завдання, головним експерт вважає зараз визначитися, що робити з промисловістю, де є багато галузей з істотною часткою газу у виробництві.
"Адже підвищення ціни на газ для промислових підприємств — початок ланцюжка, який призводить до підвищення цін для споживачів. З моєї точки зору, для промисловості держава повинна запропонувати довгострокові кредити, щоб згладити підвищення цін, яке буде під час покупки газу за високими цінами ", — говорить Леонід Уніговський.
Він резюмує: вся ця ситуація ще раз підтвердила необхідність державі мати стратегічні резерви природного газу. Про це, до речі, говорять і в Європейській Комісії — що потрібно не тільки в деяких країнах, але і в цілому для Євросоюзу створити стратегічні резерви природного газу, які могли б компенсувати ось такі цінові скачки.
Навіщо піарити ціну, яка буде бити по місцевим бюджетам і зажадає досить великого обсягу субвенцій з держбюджету
Директор енергетичних програм Центру світової економіки і міжнародних відносин НАНУ, експерт з питань енергетики Валентин Землянський вважає, що на проходження опалювального сезону будуть впливати три фактори.
Перший — газ, наявність достатніх запасів газу в сховищах. Вже зараз почався відбір у зв'язку з тим, що нерезиденти вирішили відправляти свій, що зберігається в українських ПСГ газ в Європу, продаючи його за високими цінами. І питання — чи вистачить нам ресурсу до кінця опалювального сезону (мова йде про період приблизно з кінця січня до кінця березня).
Другий момент — запаси вугілля. З цим теж є проблеми.
Третій — погода. Чим тепліше, тим, зрозуміло, вище шанси вдало пройти опалювальний сезон.
"Не зовсім зрозуміло, навіщо" Нафтогаз "почав займатися цією рекламною кампанією (ціни для бюджетних і релігійних організацій). Адже мова, фактично, йде про ті ціни, які передбачені в меморандумі, підписаному в кінці вересня на Конгресі регіонів. Він був з помпою представлений, але ми бачимо з тих заяв, які надходять з регіонів, що з його реалізацією є проблеми. Мінрегіон припускав, що за рахунок бюджетного фінансування та укладення договорів з "Нафтогазом", в такому союзі буде реалізовуватися проходження опалювального сезону за гарантованими державою цінами. Але, як бачимо зараз, тут з'явилися збої", — зазначає Валентин Землянський.
На його думку, щоб цього уникнути, Кабміну логічно було б створити міжвідомчу робочу групу. Включити туди "Нафтогаз", Мінрегіон, Мінекономіки, Мінфін. Навіть МВС було б не зайвим — щоб уникнути виникнення якихось надзвичайних ситуацій.
"І такі проблеми, які виникли сьогодні у Львові, Івано-Франківську, на Закарпатті, в Одесі (мова про введення там надзвичайної ситуації у зв'язку з проблемами в підготовці до опалювального сезону), вони б оперативно вирішували. І тримали в курсі громадськість. Тому що на сьогодні введення надзвичайної ситуації — це можливість за прискореною процедурою законтрактуватися тим же бюджетним організаціям з "Нафтогазом". Питання в іншому — навіщо піарити ціну, яка буде бити по місцевим бюджетам і зажадає досить великого обсягу субвенцій з держбюджету. Але зважаємо поки що на те, що є, — резюмує Валентин Землянський. — Тому що, по суті, меморандум, про який сказано вище — це єдиний документ, що хоч якось встановлює правила, за якими будемо проходити цей опалювальний сезон. Сподіваюся, що Кабмін прислухається — і міжвідомча група буде створена. Хоч, по-хорошому, все це треба було робити набагато раніше ".
Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.