Рубрики
МЕНЮ
Вечканова Елена
У вівторок, 16 лютого, Верховна Рада розгляне в першому читанні законопроект №4184 про так званий "податок на Google". Які перспективи його прийняття? Які моменти важливо врахувати? Як це працює в інших країнах? З усіма питаннями "Коментарі" звернулися до експертів, здатних пояснити, навіщо Україна вирішила обкласти податками інтернет-гігантів.
Як на українців вплине "податок на Google"? Колаж: "Коментарі" / Дмитро Романюк
Економічний експерт в Ukraine Economic Outlook Адріан Пантюхов звертає увагу, що законопроект №4184 про "податок на Google", який Верховна Рада має намір розглянути у вівторок, зустрів різкий опозиційний тиск. І, на його думку, це небезпідставно.
"Справа в тому, що існуючі аналоги такого податку в країнах ЄС і країнах СНД, відрізняються від запропонованого. Україна, безумовно, не буде першою, хто прийме цей податок. Він уже діє в 8 країнах ЄС (включаючи Великобританію, ще 6 анонсували або ведуть роботу над його створенням), в РФ і Білорусі. Але з декількома важливими відмінностями. Так, в ЄС ставка податку коливається від 2% (Великобританія) до 7,5% в Угорщині і Туреччині (але в Угорщині він тимчасово складає 0%). Виходить, що найвища ставка податку в ЄС майже в три рази нижче заявленої в Україні. Важливо відзначити, що в ЄС обкладається податком не додаткова вартість, а оборот компанії. Але в затратах по виробництву собівартість електронних послуг для продажу в іншому регіоні включає виключно кошти на їх поширення. Додаткова вартість становить більшу частину обороту компанії, що дозволяє з деякою погрішністю прирівнювати дві величини", — пояснює Адріан Пантюхов.
Крім того, продовжує експерт, відома практика, коли електронні послуги компаній гігантів обкладаються податком для протекціонізму внутрішніх виробників.
"На ринку з високою концентрацією, де внутрішні компанії є повноцінним аналогом зовнішніх гравців, — податкова рівність, безумовно, змінить умови гри. Але, в країні, де внутрішні компанії, не можуть конкурувати із західними, як в Україні, підвищена вартість продукції ляже на плечі кінцевого споживача. Адже через відсутність аналогів, компаніям не вигідно знижувати дохідну частину на користь сплати податків", — зазначає експерт.
На його думку, в Україні проект закону про такий податок слід, якщо і приймати, то зі значними поправками: підвищення порогового обсягу обороту, зниження податкової ставки до середньоєвропейських.
"Інакше прийнятий закон позначиться на витратах українців, а ніяк не податках, які збираються отримати від IT-гігантів", — резюмує Адріан Пантюхов.
Представник Економічної експертної платформи Олег Гетьман вважає, що проект №4184 є актуальним, враховує останній світовий досвід, передбачає створення передумов для ефективного адміністрування податку на додану вартість при оподаткуванні електронних послуг фізичним особам, які постачаються нерезидентами в мережі Інтернет.
"В цей час механізм надання компаніями нерезидентами електронних послуг для фізосіб, які не мають статусу суб'єкта господарювання, не дозволяє ефективно реалізувати правила оподаткування ПДВ. Це призводить, перш за все, до спотворення конкуренції. А також — до втрат державного бюджету", — пояснює Олег Гетьман необхідність прийняття документа, який зобов'яже світових інтернет-гігантів, які працюють в Україні, платити податки в бюджет.
На думку економічного експерта, доцільно прийняти проект за основу, з доопрацюванням його до другого читання.
"Там можливі чисто технічні правки, — вважає Олег Гетьман. — Концептуально міняти нічого, проект хороший. У багатьох інших країнах, хто вже поміняв своє законодавство, все так і працює, як прописано в законопроекті №4184".
Нагадаємо, раніше "Коментарі" детальніше розглядали можливість введення цифрового податку, оцінюючи плюси і мінуси такого задуму.
Також на порталі можна дізнатися, як вирішити проблеми українців через виникнення податкового хаосу.
Новини