Головна Новини Бізнес податки Податкова реформа «10–10–10» під час війни: чи доречна вона і чи принесе користь країні
commentss НОВИНИ Всі новини

Податкова реформа «10–10–10» під час війни: чи доречна вона і чи принесе користь країні

Податкова модель "10-10-10" передбачає зниження ставок основних податків

25 серпня 2022, 18:56 comments2513
Поділіться публікацією:








Податкова реформа «10–10–10» під час війни: чи доречна вона і чи принесе користь країні

Податки та бюджет

Голова медіа гурту "Коментарі" Віктор Гольдський провів пресконференцію на тему ефективної податкової системи в Україні під час війни. Учасниками стали координатор експертних груп Економічної експертної платформи Олег Гетьман та аудитор, податковий консультант Олена Макєєва. Експерти обговорили реформи у податковій системі, їх доречність та ефективність у реаліях війни.

Днями відомі діячі України запропонували реформувати податкову систему, запровадивши інші знижені ставки оподаткування основних податків. Було запропоновано податок на додану вартість (ПДВ) знизити до 10%, податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) знизити до 10%, а також податок на прибуток підприємств знизити до 10%. Додатково запроваджується військовий збір у розмірі 3%.

Своя думка щодо того, наскільки доречними є такі зміни, особливо під час війни та чи допоможе такий напрямок реформування податкової вийти з кризи та допоможе відновити економіку країни, висловила Олена Макєєва:

"По-перше, ця реформа не нова. Вона за своєю ідеєю дуже схожа на те, що ми пропонували у 2015-2016 році. Запропоновано єдину ставку, як це зробили інші країни Євросоюзу. Але різниця в тому, що вона — не прорахована ця модель, яка конфліктує з нашими зобов'язаннями з Європейським Союзом у рамках Асоціації, і вона не має здорового глузду.

По-друге, цю компанію людей, авторів, я навіть не називала б відомими й скандал би не називала гучним, тому що це на рівні Facebook і не було жодної професійної дискусії на цю тему. Лише якісь коментарі журналістам.

Я пропонувала зробити професійну дискусію з людьми, які розуміються на податках, бо не всі в цій компанії розуміються на податковій сфері, але вони вирішили, що це не на часі. Або просто не готові.

Це не перша ініціатива цієї групи. За останні 5 років вони взагалі пропонували ПДВ скасувати, вести податок з обігу та інші різні дурниці. Тобто я бачу систематичний підхід до напрацювання будь-якої податкової реформи, щоправда, не розумію, навіщо цим людям займатися податковою політикою, коли вони мають прямі зобов'язання у професійній сфері розвитку.

По-третє, на сьогодні Міністерство фінансів та Міністерство економіки та профільний комітет ВР та відомі економісти вже висловилися з приводу цієї ініціативи та, відповідно, вже зрозуміло, що цю ініціативу ніколи не буде втілено в життя з багатьох причин”.

Макєєва вважає, що за кілька тижнів на цю тему ніхто не вестиме розмови та всі втратять до неї інтерес. Однак вона не виключає, що за рік з'явиться нова ідея від тих самих ініціаторів.

Олег Гетьман також зазначив, що не бачить шансів цієї реформи бути прийнятою з багатьох причин — від неузгодженості з ЄС до розриву бюджетного в кілька сотень мільярдів гривень.

"Ми, як експерти, багато років досліджували, що треба зробити в податковій системі, щоб вона була кращою, привабливішою для інвесторів і зручнішою для бізнесу. І ми виявили три такі недоліки, які варто було б скоригувати.

Перше – це навантаження на Фонд оплати праці – 34% – ефективна ставка. Ми провели порівняння з іншими країнами, схожими на нас за рівнем соціально-економічного розвитку, і виявили, що це справді єдиний випадок, де варто знизити навантаження на зарплату приблизно до 25% сукупно. Компенсувати це ми пропонували за рахунок модифікації податку на майно, зниження видатків бюджету. Це, звісно, було у мирний час. Нині про це складно говорити. Рік взагалі зовсім нестандартний.

Далі – ПДВ. З ПДВ нічого не варто робити щодо ставок. Він у нас середньоєвропейський, навіть трохи нижче. Єдина проблема із системою блокування податкових доповідних, яку варто було переглянути, і зараз ця робоча група йде. Тобто її зробити більш гнучкою, більш "френдлі" для бізнесу. Ми маємо конкретні пропозиції. Їх ми надали голові профільного комітету, зараз йде ця робоча група у Мінфіні. І тут — чисте адміністрування. Це те, що можна зробити із ПДВ. Інше, на нашу думку, і думку наших експертів, не треба чіпати.

І податок на прибуток. Ми все ж таки вважаємо, що в такому вигляді він дискреційний, він дещо сприяє корупції, на нашу думку, було б все ж таки цікаво розглянути модель переходу з цією ж ставкою до оподаткування виведеного капіталу. На цю тему точаться дискусії — до якого порога.

І окрім цього, це перезавантаження основних інституцій. Це перезавантаження митної служби, реформи якої не вдалося зробити, потрібно уважно подивитися, чим займеться БЕЗ і, можливо, варто перезавантажити його. Ну й надалі працюватиме вже з органами, інститутами, зменшувати корупцію тощо. Ось такі напрями податкової реформи ми бачили, яку ми радили голові Комітету, а також закладали це у план відновлення”.

Гетьман додав, що, на його думку, і на думку експертів, нічого іншого робити не варто. Особливо так радикально знижувати ставки.

"Перш ніж презентувати реформу "10/10/10", її автори заявили про те, що вони опитали понад 200 бізнесменів, топів та СЕО-підприємств. Їм були задані питання про те, що могло б стимулювати їхній бізнес і з якими проблемами вони стикаються при оподаткуванні їхніх підприємств", — зазначив голова медіа групи "Коментарі" Віктор Гольдський.

Також він висловив свою думку щодо даної реформи:

"Мені здається, що такий підхід є недосконалим. По-перше, обговорювати податкову систему з підприємцями можна, але робити так, як вони радять, не можна. Наприклад, у злочинця не запитує суддя, який термін йому призначити — рік, два або десять років Чи в університеті у студентів не запитують, яку оцінку їм поставити Це вирішує система Це вирішує держава Навіть у Конституції, у 67-й статті, закріплено принцип, згідно з яким кожен громадянин зобов'язаний сплачувати податки та збори в порядку та розмірах , встановлених законом, але ця норма повинна також співвідноситися не тільки з фізичними особами, а й з юридичними особами, не можуть юридичні особи встановлювати податкову ставку в країні, це в цілому, а якщо конкретно, ставки на основні податки в нашій країні є середньоєвропейськими. . Вони не є дуже високими. І основна проблема не в ставках податків, а в їхньому адмініструванні".

Нагадаємо, раніше портал "Коментарі" інформував про те, що в Мінфіні дали пораду українцям — у що вкладати гроші під час війни, щоб не прогоріти.




Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
comments

Обговорення

Поділіться своєю думкою!


Новини