Головна Новини Бізнес податки Внесення змін до Податкового кодексу: хто опиниться під ударом
commentss НОВИНИ Всі новини

Внесення змін до Податкового кодексу: хто опиниться під ударом

Експерти оцінили для порталу "Коментарі" запропоновані урядом зміни

2 липня 2021, 13:34
Поділіться публікацією:

Верховна Рада 265 голосами підтримала 1 липня в першому читанні законопроект №5600 про внесення змін до Податкового кодексу України. Ними передбачається індексація окремих податкових ставок і підвищення рентних платежів.

Внесення змін до Податкового кодексу: хто опиниться під ударом

Податковий кодекс України - фото з відкритих джерел

Експерти оцінили для порталу коментарі позитив і негатив запропонованих змін, а також розповіли, хто опиниться під ударом і що слід змінити до другого читання.

Додаткові надходження повинні використовуватися як компенсатори для зниження інших податків, шкідливих для української економіки

Економіст, представник Економічної експертної платформи (ЕЕС) Олег Гетман зазначає, що вони з колегами проаналізували проект закону №5600 про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень. На їхню думку, в ньому є як позитив, так і негатив. Причому останнього — куди більше.

"До позитиву варто віднести норми щодо коригування бази рентної плати та введення диференціації ставок оподаткування залізних руд, оптимізацію екологічного податку за викиди двоокису вуглецю в атмосферу, за скиди забруднюючих речовин у водні об'єкти, за відходи для підприємств гірничої промисловості", — перераховує Олег Гетман.

Серед негативних моментів законопроекту №5600 експерт виокремив ТОП-7.

1. Пропозиція встановити податки на доходи фізосіб (ПДФО) за ставкою 18% доходів фізичних осіб від продажу третього і наступних об'єктів нерухомості, включаючи земельні ділянки, протягом податкового року (діюча норма 5%). На думку представників ЕЕС, це призводить до подвійного оподаткування, оскільки кошти, на які платник податків купував об'єкт нерухомості й тепер собі повертає, вже були обкладені ПДФО.

2. Оподаткування ПДВ операцій з продажу житла. Зараз вони, крім першої поставки житла, звільнені від оподаткування. Нововведення, якщо буде підтримано остаточно, призведе до порушення євроінтеграційних зобов'язань України, до порушення принципу нейтральності ПДВ, до зростання вартості житла.

3. Встановлення місцевих податків і зборів з боку місцевих рад хочуть вивести з-під дії Закону 1160 з питань регуляторної політики. Це дає величезні повноваження місцевим чиновникам і позбавляє громадськість можливості контролю за діями влади.

4. Спробу залучити до оподаткування мікровласників земель, звуження пільги для доходів від продажу власної сільгосппродукції, вирощеної безпосередньо фізичною особою на земельних ділянках, розмір яких знаходиться в межах 0,5 га (чинна норма — не перевищує 2 га).

5. Фактичне збільшення податкового навантаження на сумлінних сільгоспвиробників: пропонована ставка МПЗ в розмірі 5% від НПО значно перевищує середні по Україні показники суми сплачених податків легальних с / г виробників (4,5% НУО за даними податкової за 2020 рік).

6. Намір надати податківцям повноваження звертатися до суду з вимогою обмежити виїзд керівника платника податків за кордон за наявності податкового боргу (незалежно від суми такого боргу). Така норма містить значні корупційні ризики і зменшує привабливість України з точки зору іноземних інвесторів.

7. Обмеження можливості включення платниками податку до складу податкового кредиту податкових накладних, складених більше 6 місяців (зараз 365 днів) з моменту операції. Під час масових блокувань/призупинення реєстрації податкових накладних така норма може призвести до прихованої мотивації контролюючого органу в штучному затягуванні в рішенні розблокування податкових накладних та корупційних ризиків.

Олег Гетман підкреслює важливість коригування цих негативних норм перед винесенням законопроекту в залу засідань для прийняття у другому читанні й в цілому. Він також акцентує, що додаткові надходження повинні використовуватися як компенсатори для зниження інших податків, шкідливих для української економіки.

Дістанеться всім — і ФОПам, і фермерам, і навіть городникам

Засновник "Студії Здорового Сенсу", підприємець, громадський діяч Павло Себастьянович впевнений, що закон №5600 — це черговий крок уряду і парламенту на шляху посилення податкового та адміністративного тиску.

"Не буду зупинятися на деталях, оскільки дістанеться всім — і ФОПам, і фермерам, і навіть городникам. З усіх ініціатори закону хочуть зістригти трохи грошей. І, звичайно ж, в авторів не обійшлося без прямих репресій: якщо підприємство раптом надумає заперечувати якісь штрафи в суді, майно підприємства арештовується і діяльність зупиняється. Мило. Процитую — "Право податкової застави виникає з моменту подачі скарги до контролюючого органу вищого та / або звернення платника податків до суду з позовом про визнання недійсним рішення контролюючого органу про нарахування суми грошового зобов'язання". Звісно, що позиції України в рейтингах Doingbusiness і економічної свободи зміняться в гірший бік", — прогнозує Павло Себастьянович.

Експерт зізнався, що йому абсолютно незрозуміла мета, яку переслідують уряд і парламент.

"Чого вони хочуть домогтися? Яку проблему вирішують? Очевидна проблема України — це бідність. Джерело багатства — це приватний сектор. І якщо політика спрямована на погіршення умов для життя приватного сектора, то і багатства не додасться. Схоже, цей парламент тільки збільшить наше відставання від країн першого світу", — резюмує Павло Себастьянович.

Раніше портал "Коментарі" писав про ризики та наслідки відставки ТОП-менеджерів НБУ.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: https://comments.ua/

Новини