Головна Новини Бізнес економіка В Україні проведуть аудит 13 млрд гривень "ковідного" фонду: що залишиться "поза кадром"
commentss НОВИНИ Всі новини

В Україні проведуть аудит 13 млрд гривень "ковідного" фонду: що залишиться "поза кадром"

Україна отримала другий транш у 700 млн доларів від Міжнародного валютного фонду за програмою Stand-By

25 листопада 2021, 11:19
Поділіться публікацією:

Україна в меморандумі з Міжнародним валютним фондом (МВФ) зобов'язалася, серед іншого, до кінця поточного року завершити аудит 13,3 млрд. гривень, які були виділені з "ковідного" фонду для будівництва доріг.

В Україні проведуть аудит 13 млрд гривень "ковідного" фонду: що залишиться "поза кадром"

В Україні проведуть аудит 13 млрд гривень "ковідного" фонду - фото з відкритих джерел

Якими можуть бути результати такого аудиту і що може залишитись "за кадром", виданню "Коментарі" розповіли експерти.

Нескладно підготувати документи, щоб показати, що виділені мільярди витратили нібито ефективно та прозоро

Керівник міжнародної консалтингової компанії Investegy, експерт з економічного аналізу та транспортної інфраструктури Ярослав Пилипчук упевнений, що аудит відбудеться без проблем. Але це, наголошує він, не означає, що кошти справді були витрачені ефективно.

"Неважко підготувати документи, щоб показати, що виділені мільярди витратили нібито ефективно та прозоро. Оскільки нам потрібно перед МВФ прозвітувати, все вирішується на найвищому політичному рівні. Так що аудит подамо в кращому вигляді. Але якщо говорити в реальності – наскільки ефективно було витрачено кошти, то ризикові позиції, які були раніше, нікуди не зникли", – наголошує Ярослав Пилипчук.

За його словами, ці позиції такі:

1. У нас є картельний ринок у тендерах "Укравтодору". За фактом, плюс-мінус одні й ті самі компанії (хіба що відбувся захід турецьких підрядників) із дивовижною регулярністю перемагають у нас на тендерах останні десять років.

2. Теорія економіки свідчить, що якщо є картель, ціна буде підвищена. А з огляду на українські реалії, слабкість нашої правоохоронної системи, риторичне питання – скільки насправді неефективно коштів вкатали в асфальт.

3. Дається взнаки і відсутність в Україні незалежного контролю якості. Хто перевіряє якість робіт, чи правильно матеріали витрачені, чи не менше їх пішло, ніж потрібно за технологією, чи вони якості?

"Отже, за звітністю все буде чітко, а в реаліях, на жаль…", – резюмує Ярослав Пилипчук.

Картельна змова продовжуватиме існувати і збільшувати свій вплив

Експерт з питань транспорту та дорожньої галузі Владислав Притоманов зазначає, що аудит стосуватиметься права та форми Кабміну України (КМУ) передати гроші "ковідного" фонду у розпорядження "Укравтодору" (УАД).

"Право таке, звісно, КМУ має. Воно було оформлене відповідним законом актом. Аудит перевірить відповідність закупівель тендерному законодавству, що також не виявить жодних порушень. Цей процес давно налагоджений. Потім перевірять ціноутворення тендерних закупівель. Вони також робляться на підставі індикативних цін, які публікує державний дорожній науково-дослідний інститут ім. Шульгіна. Тут максимум може бути механічна помилка, а швидше за все нічого не буде. Після цього перевірятимуть правомірність вчинених оплат за контрактами. Проведуть перевірку всіх документів приймання-передачі та підстав для оплати підряднику. Ось тут уже, гадаю, знайдуть помилки. Але оскільки це помилки з боку підрядника, його просто попросять повернути гроші", – пояснює експерт.

Владислав Притоманов вважає, що точно не буде предметом аудиту:

— Мотивація прийняття рішення віддати гроші на будівництво доріг (замість закупівлі обладнання для лікарень);

— рівень індикативних цін, які зазвичай сильно завищені;

– факт виведення грошей з економіки країни через відсутність або низький рівень українських матеріалів та участь іноземних компаній у тендерах (це, на думку експерта, найбільша проблема, яка призведе до дуже низького рівня повернення інвестицій у будівництво);

— відсутність, незважаючи на наміри в указі президента, розвитку системи контролю за будівництвом доріг;

— відсутність розвитку власної школи проектування об'єктів будівництва (за фактом, всі проектні роботи виконує майбутній підрядник).

"У результаті аудит визнає, що гроші було витрачено законно, з невеликими порушеннями процедури, – прогнозує Владислав Притоманов. — Повернення інвестицій з 5-8 гривень за 1 вкладену гривню у будівництво доріг, перетвориться на 1,5-2 грн. Через 10 років (до 10% річних, не дуже бізнес, так?). Картельна змова продовжуватиме існувати і збільшувати свій вплив. Якщо сьогодні вона ще контролюється заступником голови Офісу президента Кирилом Тимошенко та "слугами народу", то за рік два вона сама контролюватиме уряд".

Раніше на порталі "Коментарі" новий транш від МВФ : чи загрожує рішення зростанням тарифів в Україні.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: https://comments.ua/

Новини